You are here: Home Brieven Aan Deborah Wolf
Document Actions

Aan Deborah Wolf

Brieven aan Debbie Wolf
De van geboorte Amerikaanse Debbie Wolf (nu Deborah Campert, geboren 1938) was in 1968 en 1969 (met Paul Mertz) verantwoordelijk voor Galerie Pribaut in Amsterdam, gevestigd op de benedenverdieping van het Prad Reclame Bureau in de Wibautstraat. Hier organiseerde zij verschillende spraakmakende tentoonstellingen, onder meer van de etsen van Frans Pannekoek en Peter Vos. Tussen maart 1970 en 1979 had Deborah Wolf de leiding van Galerie Balans op de Leidsegracht. Al voorafgaand aan de opening werkte Peter aan de voorraad van de nieuwe galerie, terwijl de galeriehoudster in interviews liet weten dat zij de verkoop van het werk van de ‘onzakelijke’ tekenaar ter hand zou gaan nemen. In het begin van de jaren zeventig exposeerde zij regelmatig zijn tekeningen. Uit de getekende kaarten van september 1975 blijkt dat Vos met een tentoonstelling wilde wachten tot hij voldoende nieuw werk had. Dat is er niet meer van gekomen: in 1979 sloot de Galerie.

BR-DW[=RC]-1963- najaar (RKD-1)
Brief aan Remco Campert, najaar 1963
dubbel gevouwen brief, 134 x 96 mm, geen envelop
brief met initialen G (1) met vogels  en M (4) met letter G met vogels
(3) [G]eachte Remco Campert, zou je, om maar meteen [tekening van man met deur in huis vallen] je handtekening op bijgaand verzoek willen zetten ……….  P.S. Het lijkt mij leuk om nog laat te biljarten en drinken. Bovendien wil M. Brouwer me er niet meer inlaten wegens te veel geweest zijn !    N.Z. Achterburgwal 29 I
RKD Nederlands Instituut voor kunstgeschiedenis
archief 0724-11 (schenking Deborah Campert 2016)

 

BR-DW- 1969-I-2 (RKD-2)
Nieuwjaarskaart met springende mus, 2 januari 1969
kaart, 138 x 97 mm, in envelop met postzegel 20 cts. en adres Mme D. Wolff, R. Campert, Valeriusstraat 144 …Amsterdam
Beste Remco en Debby, happy sixty nine
RKD Nederlands Instituut voor kunstgeschiedenis
archief 0724-1 (schenking Deborah Campert 2016)

 

 
BR-DW- 1969-eind (RKD-3)
Brief met tekening van vrouw met op neus bladeren met een mus, eind 1969
kaart met pentekening, 107 x 140 mm, in envelop met postzegel 25 cts. Valeriusstraat 144 – afz. Springweg  
Lieve Debbie, Hierbij een rekening  en Anneke’s bankcijfers.  Ik zal wat vogels proberen en bel je dan wel, groeten aan Remco, tot ziens Peter
RKD Nederlands Instituut voor kunstgeschiedenis
archief 0724-2 (schenking Deborah Campert 2016)

 
 
 
BR-DW- 1970 –III- 6 (RKD-4)
Kaart met tekening van postbode in bloempjes uniform en drinkende vogel, 6 maart 1970
kaart met pentekening, 138 x 107 mm, geen envelop
Utrecht, Vrijdag/ Lieve Debby/ Onze post wordt tegenwoordig bezorgd door een (gebloemde) ambtenaar, wel vrolijk eigenlijk (hoe zou zo’n vent aan dat mooie pak komen. Gezellig gisteren..schitterende ruimte, aardige mensen  tot ziens, liefs Peter/ Utrecht, zondag/ Nieuwe tekeningen  Charles en zijn vrouw langs komen in Loenen….
(opening Galerie Balans, 5 maart 1970)
RKD Nederlands Instituut voor kunstgeschiedenis
archief 0724-5 (schenking Deborah Campert 2016)

 

 

BR-DW- 1970 –VIII- eind (RKD-5)
Kaart met tekening van non en man, eind augustus 1970
kaart met pentekening, 138 x 107 mm, Spaanse postzegels
Lieve Debby/ Een eiland om lekker oud te worden .. sterft van de hippies…fietsen..terras van Oliver…ik hoop dat Rob ook goed verkocht heeft…bedankt voor alles……..
RKD Nederlands Instituut voor kunstgeschiedenis
archief 0724-6 (schenking Deborah Campert 2016)

 

 
BR-DW- 1971-XII-20 (RKD-6)
Brief met tekening van Sander met beer, 20 december 1971
kaart met geschepte rand met tekening in grijze pen en penseel, 170 x 115 mm, in envelop aan Mme D. Wolf, met poststempel Utrecht 22.XII.1971, op achterkant getekende pulcinel
Utrecht maandag [20 december 1971]/ Lieve Deborah,/ Dit is een brief om verschillende redenen. Ten eerste natuurlijk om je te bedanken voor de prachtige verzorging van mijn arme kale tekeningen die er nu bijhangen als koninkjes van armen bloede. Iedereen die ik er over sprak, vond het prachtig gearrangeerd. Waarschijnlijk is het nu pak van je hart; bij mij in ieder geval wel, nu de opening achter de rug is.(1) Ik had mij voorgenomen geen druppel te drinken, maar ik wordt zo zenuwachtig van het onvoorstelbare gezeur aan mijn kop (de aardige mensen niet te na gesproken) dat ik het niet uithield. Daarom schrijf ik je ook, om mijn excuses aan te bieden voor het dronken binnenvallen van je huis. Ik weet niet, wat er precies gebeurd is, maar fraai zal ik me niet gedragen hebben.(2) Ik ben nu weer nuchter voor onbepaalde tijd en kan me weer in de beste kringen vertonen (bij jullie en drakestein en zo) dus ik hoop dat er geen harde gevoelens overblijven. Ik was ook donderdagmorgen naar de crematie van Jan E.[mmens](3) geweest en dan komt er met de première zenuwen erbij zo’n mess in je acherhoofd, wat naar voren komt golven als je dronken wordt. Excuseer me ook alsjeblieft bij Remco, Leslie en Jeroen. Deze aanzichtkaart stelt Sandertje voor. Hij geeft zijn beer Pikta te drinken, want hij heeft bij Niovy [Donker] en haar babytje gezien hoe dat moet. In het echt trekt hij hier ook zo’n wazig gezicht bij. Hij was erg blij met het vossenboek en is van plan je een kaart te sturen, maar ik weet niet wanneer. Ik hoop van de week nog even te komen kijken, want ik moet penselen kopen, maar dan bel ik wel even. Doe iedereen de hartelijke Groeten en bedankt nog eens  en liefs ook van Anneke/ tot ziens Peter
Filedt Kok e.a. 2017, brief 67, p. 148
RKD Nederlands Instituut voor kunstgeschiedenis 
archief 0724-8 (schenking Deborah Campert 2016)

(1) De opening van de Peter Vos en Charles Donker  in Galerie Balans vond plaats op donderdagavond 16 december 1971
(2) Peter overnachtte die nacht in haar huis
(3) De begrafenis van de door Vos bewonderde kunsthistoricus en dichter Jan Emmens (1924-1971) vond plaats op donderdagmiddag 16 december 1971
 
 
BR-DW- 1972-V-16 (RKD-7)
Prentbriefkaart met flamingo's uit Camargue, 16 mei 1972
kaart aan Valeriusstr. 144, met poststempel 16-V-1972 Sainte Marie de la Mer
Lieve Deborah, ze zijn niet zo gracieus……Ik wens je veel liefs en ook aan Remco en tot ziens. (Het is hier warm) Peter en Deborah zul je niet schrikken….veel liefs  Charles (Donker)
RKD Nederlands Instituut voor kunstgeschiedenis
archief 0724-17 (schenking Deborah Campert 2016)

 

 

BR-DW-1972.XI (RKD-8)
Kaart met tekening van schietende mus op uil, op schouder man, oktober 1972
dubbele kaart met pentekening, 170 x 128 mm, geen envelop
Utrecht, vrijdag, [toezending mapje kaarten] groeten Anneke, Peter met P
RKD Nederlands Instituut voor kunstgeschiedenis
archief 0724-9 (schenking Deborah Campert 2016)

 

 
BR--DW- 1973-IX-12 (RKD-9)
Prentbriefkaart met bootje en rots van Gibraltar, 12 september 1973
p.a. Galerie Balans, met poststempel 12 Sett.1973 Jerez della Frontera
Lieve Deborah/ Veel geluk en grote omzet gewenst en toegewenst …..liefs, Peter
RKD Nederlands Instituut voor kunstgeschiedenis
archief 0724-18 (schenking Deborah Campert 2016)

 

 

BR-DW- 1975-IX-5 (RKD-10)
Brief met tekeningen van dodo's (1), 5 september 1975
kaart met pentekening, 147 x 102 mm
samen met kaart 10 september in per expresse verstuurde envelop met poststempel Utrecht 12.IX.1975
Utrecht 5.IX.’75/ Lieve Debbie, Nog steeds heb ik de illustraties niet gebracht, maar ik draai om de doos heen, waar ze inzitten (en met de dag ouder en lelijker worden) Ik werk hard vroeg in de morgen en schiet weinig op, maar dat hoeft ook niet, want niemand zit er op te wachten gelukkig. Na al die jaren gelegenheidswerk is het wel eens leuk, voor je eigen plezier te tekenen. Wel vind ik het vroegere “hakwerk”slecht en slordig, maar niet getreurd, wij zijn nog jong en alles is te leren. Misschien begrijp je, dat er niet te veel nadruk aan wil geven (aan de illustraties, bedoel ik) als je ze te koop aanbiedt, omdat het geen nieuw werk is en dus liever zelfs geen mededeling op een uitnodiging voor een ander zijn tentoonshow, want dat zou een baby zijn met stukkende oude-mannen-schoenen. Dus liever zo maar in passepartout, die ik zelf wel snijdt, opgehangen in een hoekje, niet dus naar aanleiding van een opening. Omdat de wind hier weinig vitaminerijk is, moet ik wel handelen en verder heb ik niks belangrijks om te verkopen. Het zal nog wel een tijdje duren voor er   (verso)  genoeg is voor een heuse tentoonstelling. Pas als ik dat bij elkaar heb kan ik gaan afspreken (datum enz.) Want anders zit ik weer, net als vroeger tegen de klok te werken. Weinig verheugend nieuws, al met al voor jou; maar ik wou me nu eens aan mijn plan houden, omdat ik anders niet opschiet met tekenen leren, wat ik alsmaar uitgesteld heb.Liefs Peter
J.P. Filedt Kok e.a. 2017, brief 68, p. 149
RKD Nederlands Instituut voor kunstgeschiedenis
archief 0724-12 (schenking Deborah Campert 2016)

(1) In deze periode werkte hij intensief aan de onvoltooid gebleven Dodo-stap, waarin de geschiedenis van de mensheid  als strip is weergegeven 
 
BR- DW- 1975-IX-10 (RKD-11)
Brief met tekening van vliegende dodo, 10 september 1975
kaart, 147 x 102 mm, in envelop met poststempel Utrecht 12.IX.1975  aan D. Wolf, Galerie Balans  afz. Domplein 14 Utrecht
Utrecht 10.IX.75/ Lieve Beste Debby,  Bij nader inzien bedacht ik nà ons telefoongesprek gisteren dat ik toch niet kan komen donderdag. Ik ben weer eens met drinken opgehouden en dan menigten van meer dan drie stuks mensen zenuwverwekkend en onverdragelijk. Dolf [Zwerver] wist het al van de opening [van tentoonstelling van Han Mes], want volgens Anneke is hij ook vaak thuis. Ik kom zeker kijken, later, want ik ben erg benieuwd, wat Han gemaakt heeft. (alle epigonen, zondagssurrealisten, doe-het-zelf beroerders, hazelip en horrelvoetschilders, die er aan de markt zijn, vergeet je haast de mensen met een echte organische fantasie.) Over die beroerde illustraties nogmaals. Ik zou mezelf een slechte dienst bewijzen ze pontificaal te exposeren, daarbij suggererend, dat dat nou mijn nieuwe werk is, wat je er ook over schrijft, drukt of zegt). Nu wil ik (zoals ik al schreef geloof ik) een flinke tijd, oefenen, krassen, fröbelen zonder bijgedachten aan aardse roem of modder en het enige is, die tijd financieel door te komen, Dat moet dan maar via onnadrukkelijk aanbod van tekeningen in consignatie en niet geëxposeerd. Ook niet met de nieuwe etsen van Char [el Donker] Dat vindt ik echt en meer, naarmate ik er er meer over denk. Ik wil dus niet op je voorstel van expositie ingaan, vind het nog steeds te pretentieus die arme tekeningen zo’op te hangen. Intussen werk ik wel verder en hou je op de hoogte./ Liefs met getekende P.  Peter P.S. Wil je Han veel geluk …wensen van mij ?
RKD Nederlands Instituut voor kunstgeschiedenis 
archief 0724-13 (schenking Deborah Campert 2016)

 
 

BR-DW- 1980.III.2 (RKD-12)
Prentbriefkaart met Colombaccio, 2 maart 1980
met poststempel Amsterdam 2. III.80
[nr. bankrekening] ga 15e met Reuven naar Israel
RKD Nederlands Instituut voor kunstgeschiedenis
archief 0724-14 (schenking Deborah Campert 2016)

 

 
Datum laatste wijziging: Dec 13, 2016 02:22 PM